Vi har et skriftsted i Bibelen som beskriver tre forskjellige åpenbaringer av Jesus.
Hebreerne 9:24-28 24 For Kristus gikk ikke inn i en hellig- dom som var gjort med hender og bare er et bilde av den sanne helligdom. Han gikk inn i selve himmelen for nå å åpenbares for Guds åsyn for vår skyld. 25 Heller ikke gikk han inn der for å ofre seg selv flere ganger, slik ypperstepresten hvert år går inn i helligdommen med fremmed blod. 26 I så fall måtte han ha lidd mange ganger fra verden ble grunnlagt. Men nå er han blitt åpenbaret én gang ved tidenes ende for å bortta synden ved sitt offer. 27 Og likesom det er menneskenes lodd én gang å dø, og deretter dom, 28 så skal og Kristus, etter å være ofret én gang for å bortta manges synder, annen gang bli åpenbaret, ikke for syndens skyld, men til frelse for dem som venter på ham.
Han blir ofret èn gang for alle for å bortta manges synd
Han blir åpenbart for Gud i den himmelske helligdom.
Han skal åpenbares ved sitt annet komme til frelse for dem som venter på ham. For de som fornekter at Kristus legemlig ble stilt fram i himmelen for Gud kan jeg sitere:
Kolosserne 2:9 For i ham bor hele guddommens fylde legemlig.
Dette skriftstedet bekrefter at Jesus har et herlighetslegeme, et legeme som er evig. Derfor kommer han også til å være synlig i sin åpenbaring når han kommer tilbake.
Apostlenes gjerninger 1:11
og de sa: Galileiske menn! Hvorfor står dere og ser opp mot himmelen? Denne Jesus, som er tatt opp fra dere til himmelen, skal komme igjen på samme måten som dere så ham fare opp til himmelen!
Hans himmelfart fra Oljeberget var synlig, og hans tilbakekomst til Oljeberget vil være synlig for det naturlige øye.
Noen sier at Jesu annet komme var da Den Hellige Ånd falt på pinsedag. Det stemmer ikke med tegningen. Andre sier at Jesu annet komme var i forbindelsen med ødeleggelsen av Jerusalem i år 70, men dette sier de fordi de ikke forstår bl.a. skriftstedene i Matteus 24. Men den trengsel som beskrives er fortsatt foran oss. Lukas 21 skriver om ødeleggelsen av Jerusalem ved Titus i år 70 etter Kristus, men dette skriftstedet forklarer også at det etter den hendelsen vil følge en tid der Jerusalem vil ligge nedtrådt av hedninger, helt til en endelig trengsel kommer og Kristus åpenbares.
Noen sier at Jesu annet komme er da vi tar imot ham i vårt hjerte og blir frelst, men dette er ikke Jesu annet komme som Bibelen beskriver.
Tre tjenester
Det er vel kjent at Jesus hadde alle de tre salvede tjenester som Det Gamle Testa- mentet taler om. Han var profet, prest og konge. Disse tjenester har han for evig og alltid som Guds Sønn. Men disse tjenes- ter ble åpenbart gjennom hans inkarna- sjon. I tre perioder av tid gikk han som menneske inn i alle disse tre tjenester.
1: Profet. Den profetiske tjeneste er en offentlig tjeneste. Gud sendte Jesus til menneskene i verden for at han skulle være deres profet. Ved sitt første komme blir han tydelig omtalt blant folket som en profet, en som de lenge hadde ventet på og en som ikke var som de andre som hadde kommet før ham.
Apostlenes gjerninger 3:22
Moses har jo sagt: En profet likesom meg skal Herren deres Gud oppreise dere av deres brødre. Ham skal dere høre på i alt han sier dere.
Johannes 7:40
Noen i folkemengden sa da de hørte disse ord: Han er i sannhet profeten!
Matteus 21:11
Og folket svarte: Dette er profeten Jesus fra Nasaret i Galilea.
Lukas 24:19
Han sa da til dem: Hva da? De sa til ham: Det med Jesus fra Nasaret, en mann som var en profet, mektig i gjerning og ord for Gud og hele folket –
2: Prest. Den prestelige tjenesten er en tjeneste som er usynlig for vårt naturlige øye. Den foregår for Faderens åsyn i himmelen. Der står han som vår representant ,som vår yppersteprest.
Hebreerne 4:14
Da vi nå har så stor en yppersteprest, som er gått gjennom himlene, Jesus, Guds Sønn, så la oss holde fast ved bekjennelsen!
Hebreerne 9:11-12
11 Men da Kristus kom som ypperste- prest for de goder som skulle komme, gikk han gjennom det telt som er større og mer fullkomment, som ikke er gjort med hender – det vil si: som ikke er av denne skapning.
12 Ikke med blod av bukker og kalver, men med sitt eget blod gikk han inn i helligdommen én gang for alle, og fant en evig forløsning.
Legg også merke til at han er representert i himmelen som en som venter på en videre tjeneste:
Hebreerne 10:12-13
12 Men Jesus har båret fram ett eneste offer for synder, og har deretter for alltid satt seg ved Guds høyre hånd.
13 Nå venter han bare på at hans fien- der skal bli lagt til skammel for hans føtter.
Hebreerne 10:37
37 For ennå er det bare en ganske liten stund igjen, så kommer han som komme skal, og han skal ikke dryge.
3: Konge. Dette er en tjeneste som er synlig for det naturlige øyet. Første gang Jesus kom inn i verden var han synlig som en profet, og han bekjente også at han var konge. De mottok ham bare som profet den gang, men neste gang vil israels folk motta ham som konge. Pilatus skrev også innskriften over korset: Johannes 19:19
Pilatus hadde også skrevet en innskrift, og den satte han på korset. Der stod det skrevet: Jesus fra Nasaret, jødenes konge.
Dette stemmer med løftet Gud gav til Maria:
Lukas 1:32-33
32 Han skal være stor og kalles Den Høyestes Sønn. Gud Herren skal gi ham hans far Davids trone,
33 og han skal være konge over Jakobs hus til evig tid, og det skal ikke være ende på hans kongedømme.
De tre fester
Det var tre store fester som jødene feiret. Påskefesten, pinsefesten og tabernaklenes høytid. Alle disse fester skulle oppfylles i Kristus. De ble oppfylt i de tre tjenester som Jesus har. De to første festene er ikke ukjente for oss, men kan hende den tredje høytiden er noe mer ukjent.
1: Påske. Denne ble muliggjort i Kristus ved hans første åpenbarelse på jorden som profet:
1 Korinterne 5:7
Rens derfor ut den gamle surdeig, så dere kan være ny deig, siden dere jo er usyret. For vårt påskelam er slaktet, Kristus.
2: Pinse. Ble mulig ved Jesu åpenbarelse som vår ypperesteprest:
Johannes 16:7 Men jeg sier dere sannheten: Det er til gagn for dere at jeg går bort. For der- som jeg ikke går bort, kommer ikke talsmannen til dere. Men går jeg bort, da skal jeg sende ham til dere.
3: Løvhyttefesten. Det er ingen oppfyl- lelse av denne høytid som er skjedd. Løvhyttefesten er alltid representert både i GT og i NT for å være en kronings- høytid. Hvilket skriftsted i GT er det som skal oppfylles, og som denne høytiden er et bilde på?
Sakarja 14:1-5
1 Se, det kommer en Herrens dag, da det hærfang som er tatt fra deg, skal skiftes ut i din midte.
2 For jeg vil samle alle hedningefolkene til krig mot Jerusalem. Byen skal bli inntatt, husene plyndret, og kvinnene bli skjendet. Halvdelen av byen skal måtte gå i landflyktighet, men resten av folket skal ikke bli utryddet av byen.
3 For Herren skal dra ut og stride mot disse hedningefolk, som han før har stridd på kampens dag.
4 På den dag skal hans føtter stå på Oljeberget, som ligger midt imot Jerusa- lem i øst. Og Oljeberget skal revne tvert over mot øst og vest, så det blir en stor dal. Den ene halvdelen av fjellet viker mot nord, og den andre halvdelen mot sør.
5 Og dere skal flykte til dalen mellom mine fjell. For dalen mellom fjellene skal nå like til Asel. Dere skal flykte som dere flyktet for jordskjelvet i Judas konge Ussias dager. Da skal Herren min Gud komme, og alle hellige med deg, min Gud!
Denne oversikten avslutter vi med en trefoldig appell:
Se etter hans komme:
Hebreerne 9:28
så skal og Kristus, etter å være ofret én gang for å bortta manges synder, annen gang bli åpenbaret, ikke for syndens skyld, men til frelse for dem som venter på ham.
Elsk hans komme:
2 Timoteus 4:8
Så ligger nå rettferdighetens krans rede for meg, den som Herren, den rettferdige dommer, skal gi meg på den dag – ja, ikke bare meg, men alle som har elsket hans komme.
Bekjenn hans komme:
1 Timoteus 6:12
Strid troens gode strid! Grip det evige liv som du ble kalt til – du som og har avlagt den gode bekjennelse for mange vitner!
Vær rede når han kommer:
2 Peter 3:11-12
11 Da nå alt dette går i oppløsning, hvor viktig er det da at dere ferdes i hellighet og gudsfrykt,
12 mens dere venter på at Guds dag skal komme, og fremskynder den. Da skal himlene oppløses i ild og himmel- legemene smelte i brann.
Bortrykkelsen.
Jesu annet komme vil skje i to avdelinger, og dette er viktig for meg å få med i dette stykket. GT med alle sine profeter er stilet til jødene når det gjelder den bokstavelige oppfyllelsen. Men Bibelen har tre sider man skal være klar over: En historisk, en profetisk og en åndelig side.
Og for den nytestamentelige menighet trekker vi ut Gamle Testament skriftsteder og bygges opp ved den åndelige siden dette representerer, samti- dig som vi også har med oss den histo- riske og profetiske siden.
I Ny Testament kommer den åndelige siden tydelig fram, og det som Gamle Testament bare var skyggebilder av trer i Ny Testament fram som selve virkeligheten. Hvor herlig er det da for oss å se at i Ny Testament pekes det på en ekstra åpenbarelse av Kristus som har vært skjult gjennom de tidsaldre som svant. Paulus fører denne åpenbarelse fram som en hemmelighet:
1 Korinterne 15:51-52.
51 Se, jeg sier dere en hemmelighet: Vi skal ikke alle sovne inn, men vi skal alle bli forvandlet,
52 i ett nu, i et øyeblikk, ved den siste basun. For basunen skal lyde, og de døde skal oppstå uforgjengelige, og vi skal bli forvandlet.
Før Jesus åpenbares for det naturlige øyet ved sitt komme på oljeberget, vil det skje en åpenbaring av Kristus for de som er døde i troen på Krisus og for de som lever og venter på ham.
Denne åpenbarelse av Jesus vil ikke skje på jorden og heller ikke i himmelen, men på en møteplass i himmelrommet der vi skal forenes med ham og løftes opp til himmelen.
1 Tessalonikerne 4:15-18
15 For dette sier vi dere med et ord av Herren: Vi som lever og blir tilbake inntil Herren kommer, skal aldeles ikke komme i forveien for dem som er sovnet inn.
16 For Herren selv skal komme ned fra himmelen med et bydende rop, med overengels røst og med Guds basun, og de døde i Kristus skal først oppstå.
17 Deretter skal vi som lever, som er blitt tilbake, sammen med dem rykkes opp i skyer, opp i luften, for å møte Her- ren. Og så skal vi for alltid være sammen med Herren.
18 Trøst da hverandre med disse ord.
Denne dagen er meget nær.
La oss være våkne og stå rede i den drakt han har gitt oss. La oss arbeide mens det er dag for å vinne sjeler med oss til himmelen. Natten kommer da ingen kan arbeide, men idag er nådens dag, idag er Gud å finne.