Gjennom hele Bibelen var mennesker klar over at det ville skje en oppstandelse.
Vi kjenner skriftsteder om både oppstandelse og en evig dom.
Om vi ser på fortellingen om Lasarus som ble vekket opp fra de døde ser vi at Marta var klar over at det skulle bli en oppstandelse av alle døde på det Bibelen kaller den siste dag.
Johannes 11:23-24
23 Jesus sier til henne: Din bror skal oppstå!
24 Marta sier til ham: Jeg vet at han skal oppstå i oppstandelsen på den siste dag.
Om den dagen talte også Jesus da han sa:
Johannes 5:28-29
28 Undre dere ikke over dette! For den time kommer da alle de som er i gravene skal høre hans røst.
29 Og de skal komme ut, – de som har gjort det gode, til livets oppstandelse, men de som har gjort det onde, til dommens oppstandelse.
Gjennom hele historien blir denne dagen kalt for dommedag. Og den betegnelsen er godt grunnet i Bibelens budskap om oppstandelse.
Jeg skriver først om det siste ropet i endetiden:
Se brudgommen kommer, gå ham i møte!
Det er tale om en oppstandelse av både onde og gode, en dommens oppstandelse. Jeg skal gi deg noen skriftsteder som taler om den dagen:
I Jesu lignelser finner vi til slutt denne:
Matteus 13:47-49
47 Atter er himlenes rike likt en not som kastes i havet og samler fisk av alle slag.
48 Når den er full, drar fiskerne den opp på stranden. De setter seg ned og samler de gode fiskene i kar, men kaster ut de dårlige.
49 Slik skal det skje ved verdens ende. Englene skal gå ut og skille de onde fra de rettferdige,
Jeg tar også med en meget kjent fortelling som vi ofte hører i forkynnelsen, nemlig fortellingen om de fem kloke og de fem dårlige jomfruene.
Matteus 25:1-13
1 Da skal himlenes rike være å ligne med ti jomfruer som tok sine lamper og gikk ut for å møte brudgommen.
2 Men fem av dem var uforstandige og fem kloke.
3 De uforstandige tok sine lamper, men de tok ikke olje med seg.
4 Men de kloke hadde også tatt med seg olje i kannene sammen med lampene sine.
5 Da det drog ut før brudgommen kom, slumret de alle inn og sov.
6 Men midt på natten lød det et rop: Se, brudgommen kommer! Gå ham i møte!
7 Da våknet alle jomfruene og gjorde sine lamper i stand.
8 Men de uforstandige sa til de kloke: Gi oss av deres olje, for våre lamper slokner!
9 Men de kloke svarte: Nei, det ville ikke bli nok både til oss og til dere. Gå heller til dem som selger og kjøp til dere selv.
10 Mens de var borte for å kjøpe, kom brudgommen. Og de som var rede, gikk inn med ham til bryllupsfesten. Og døren ble stengt.
11 Til sist kom da også de andre jomfruene, og de sa: Herre, herre, lukk opp for oss!
12 Men han svarte og sa: Sannelig sier jeg dere: Jeg kjenner dere ikke!
13 Våk derfor! For dere kjenner ikke dagen eller timen.
Dette taler om dagen for den endelige dom for Guds domstol.
Daniel 12:2
Og de mange som sover i jordens muld, skal våkne opp, noen til evig liv, noen til skam og evig avsky.
Og Johannes åpenbaring skriver veldig klart om den dagen:
Johannes åpenbaring 20:12-15
12 Og jeg så de døde, små og store, stå for Gud, og bøker ble åpnet. Og en annen bok ble åpnet, som er livets bok. De døde ble dømt etter det som var skrevet i bøkene, etter sine gjerninger.
13 Havet gav tilbake de døde som var i det, og døden og dødsriket gav fra seg de døde som var i dem. Og de ble dømt, hver etter sine gjerninger.
14 Og døden og dødsriket ble kastet i ildsjøen. Dette er den annen død: ildsjøen.
15 Og hvis noen ikke ble funnet innskrevet i livets bok, ble han kastet i ildsjøen.
Vi vet at før denne oppstandelse vil det komme en stor trengsel. Vi kaller ofte denne tiden for Jakobs trengsel og henviser til:
Jeremia 30:7
Ve! Stor er den dagen, det er ingen som den. En trengselstid er det for Jakob. Men han skal bli frelst fra den.
Her tales det om Jakob som Israel. Altså en stor trengsel for Israel. Og vi skal også legge merke til at et par av fortellingene jeg har sitert her er hentet fra Matteus evangeliet. Og Matteus som skrev sitt evangelium om Jesus som konge, han skrev for jødene.
Den trengselen vil nok oppleves som spesiell i hele verden, og den vil kuliminere med en grusom lidelse og smerte som beskrives i Johannes Åpenbaring. Den perioden vil avslutte med at Jesus kommer ned på Oljeberget og vi får da innledningen til det tusenårige riket.
Tusenårsriket blir en tid der Guds ord sier at djevelen skal være bundet, og fred skal råde på jorden mens Herren selv skal styre fra Jerusalem. Hvorvidt dette skjer fra et nytt tempel i det jordiske Jerusalem, eller om det er fra en overjordisk stad som stiger ned fra Gud fra himmelen, er det mange forskjellige tanker om, og mange teorier. Men ved enden av tusenårsriket skal Satan løses for en kort stund, og han skal da forføre alle som bor på jorden. Da kommer den endelige dommens dag, da disse ovennevnte bibelsitater kommer inn.
Men før dette siste ropet lyder et rop som er vel verd å legge merke til. Det vil skje noe som fra gammel tid var en skjult hemmelighet.
Det nest siste rop fra himmelen. Det Guds menighet venter på:
Det står nemlig ikke bare om en Guds domstol, eller en Guds dom. Men det står om en Kristi domstol, og en annen dom.
2 Korinterne 5:10:
For vi skal alle åpenbares for Kristi domstol, for at enhver kan få igjen det som er skjedd ved legemet, etter det han gjorde, enten godt eller ondt.
Dette er et budskap til Guds menighet, og ikke til den store massen av mennesker. Det er Paulus som skriver dette, og det er han som bærer fram dette budskapet som en hemmelighet som har vært skjult, og det er fortsatt et budskap til menigheten.
1 Korinterne 15:51-52
51 Se, jeg sier dere en hemmelighet: Vi skal ikke alle sovne inn, men vi skal alle bli forvandlet,
52 i ett nu, i et øyeblikk, ved den siste basun. For basunen skal lyde, og de døde skal oppstå uforgjengelige, og vi skal bli forvandlet.
Det er dette vi taler om som bortrykkelsen. Den dagen da Guds menighet skal rykkes opp til himmelen for alltid å være med Herren. Det vil skje før den store Jakobs trengsel som vi har nevnt før i dette stykket.
Et meget kjent skriftsted om denne hendelsen tar vi med oss i sin helhet:
1 Tessalonikerne 4:13-18
13 Men vi vil ikke, brødre, at dere skal være uvitende om dem som er sovnet inn, for at dere ikke skal sørge som de andre, de som ikke har håp.
14 For så sant vi tror at Jesus døde og oppstod, så skal Gud ved Jesus også føre dem som er sovnet inn, sammen med ham.
15 For dette sier vi dere med et ord av Herren: Vi som lever og blir tilbake inntil Herren kommer, skal aldeles ikke komme i forveien for dem som er sovnet inn.
16 For Herren selv skal komme ned fra himmelen med et bydende rop, med overengels røst og med Guds basun, og de døde i Kristus skal først oppstå.
17 Deretter skal vi som lever, som er blitt tilbake, sammen med dem rykkes opp i skyer, opp i luften, for å møte Herren. Og så skal vi for alltid være sammen med Herren.
18 Trøst da hverandre med disse ord.
Paulus skriver mer om den dagen. Han skriver bl. a. at han selv ønsker å nå fram til oppstandelsen fra de døde.
Filipene 3:10-11
10 så jeg kan få kjenne ham og kraften av hans oppstandelse og samfunnet med hans lidelser, idet jeg blir gjort lik med ham i hans død –
11 om jeg bare kunne nå fram til oppstandelsen fra de døde!
Han fastslår også at beviset for at det kommer en slik oppstandelse er at Jesus en dag sto opp ifra de døde:
1 Korinterne 15:13:
Dersom det ikke er noen oppstandelse fra de døde, da er heller ikke Kristus oppstått.
For å skille disse to begivenhetene fra hverandre kan du legge merke til uttrykket «oppstandelsen fra de døde» og «de dødes oppstandelse». Det første uttrykket betegner at det fortsatt finnes døde tilbake i gravene som ikke oppstår, og det handler da om bortrykkelsen. Det andre uttrykket handler om den endelige store oppstandelse av mennesker som skal stilles for Guds domstol.
Kjære leser. Det er så viktig at vi står rede til dagen for bortrykkelsen. Den dagen blir vi ikke hentet til dom, men til en lønningsdag for alt det vi har gjort for Herren i tro. Jeg vil gi deg et skriftsted som forteller deg at vi som troende ikke kommer til en «dommens dag»:
Johannes 5:24:
Sannelig, sannelig sier jeg dere: Den som hører mitt ord og tror ham som har sendt meg, han har evig liv. Han kommer ikke til dom, men er gått over fra døden til livet.
Jeg håper og tror i sannhet at du vil stå rede når denne dagen kommer, og vi på grunn av Jesu fullbragte verk på Golgata kan toge inn i himmelen i den plass som han har beredt for oss.