Jeg vil ta fram fem illustrasjoner fra Det Gamle Testamente, og benytte disse fortellingene for å belyse falsk lære. Hvorfor falsk lære oppstår og hvorfor mange ønsker å holde seg til den.
Fortellingen om Adams fall:
1M 3:1-7
1 Men slangen* var listigere enn alle dyr på marken som Gud Herren hadde gjort, og den sa til kvinnen: Har Gud virkelig sagt: Dere skal ikke ete av noe tre i hagen?
2 Kvinnen sa til slangen: Vi kan ete av frukten på trærne i hagen,
3 men om frukten på det treet som er midt i hagen, har Gud sagt: Dere skal ikke ete av den og ikke røre den, for da dør dere.
4 Da sa slangen til kvinnen: Dere kommer slett ikke til å dø!
5 Men Gud vet at den dagen dere eter av det, vil øynene deres åpnes, dere vil bli slik som Gud og kjenne godt og ondt.
6 Kvinnen så nå at treet var godt å ete av, og at det var en lyst for øynene – et prektig tre, siden det kunne gi forstand. Så tok hun av frukten og åt. Hun gav også sin mann, som var med henne, og han åt.
7 Da ble begges øyne åpnet, og de skjønte at de var nakne. Så flettet de sammen fikenblad og bandt dem om livet.
Satan var alt en fallen engel. Han kom som en slange. Han sådde tvil i Evas hjerte. Da eva spiste av treet så det ikke ut til at hun døde. Da ble også Adam åpen for å smake. Begges øyne ble åpnet da Adam spiste av treet.
De så sin nakenhet. Istedet for å søke Gud i sin nød, valgte de fikenbladet. Dette fikenblad er et bilde på en falsk religion. Istedetfor å akseptere Guds ord og at man ikke kan frelse seg selv, dekker man seg til med unnskyldninger, pynter på det utvendige, det kan se fint ut, men det skjuler en skam. Det skjuler en synd som har skilt dem fra Gud.
Kains offer:
1M 4:3-5
3 Da en tid var gått, skjedde det at Kain bar fram for Herren et offer av markens grøde.
4 Abel bar også fram et offer, som han tok av de førstefødte lam i flokken og deres fett. Og Herren så til Abel og hans offer,
5 men til Kain og hans offer så han ikke. Da ble Kain forbitret, og stirret ned for seg.
Kain og Abel hadde samme utgangspunkt. Men de bragte forskjellige offer. Kain bar fram noe han selv hadde dyrket. Han ofret noe som var av jorden. Abel ofret noe som hadde liv. Han ofret noe som hadde blod. Han ofret ved en åpenbaring om det som skulle komme. Det ser ut til at dette å ofre, og det å gjøre seg selv fortjent til frelsen er en tanke som ligger dypt i mennesket.
Det ser også ut til at Kain var den første av de to brødrene som lot tanken bli til handling. Han ville vise at han hadde noe å by på. Abel visste nok ikke selv at han ofret det rette og på rett måte, men han handlet drevet av Guds Ånd, og gjorde det rette. Men i denne handlingen viste Abel for all framtid at det offer som tekkes Gud er det som bærer blodet med seg. Det var enda i de tidlige tidsaldrene, men lovens tid skulle komme og mange tusen lam skulle ofres i Israel. Alle disse offer var forbilder på det Lammet som ble slaktet på Golgata, og som bragte deg og meg frelse.
Nimrods tårn:
1M 11:1-9
1 Hele jorden hadde ett språk og samme ord.
2 Det skjedde, da de drog fram mot øst, at de fant en slette i landet Sinear, og de bosatte seg der.
3 De sa til hverandre: Kom, la oss gjøre teglstein og brenne dem godt! De brukte tegl til stein og jordbek istedenfor mørtel.
4 Så sa de: Kom, la oss bygge oss en by og et tårn som når opp til himmelen. La oss gjøre oss et navn, ellers blir vi spredt over hele jorden.
5 Da steg Herren ned for å se byen og tårnet som menneskenes barn bygde.
6 Og Herren sa: Se, de er ett folk, og de har alle samme språk. Dette er det første de foretar seg. Nå vil ingen ting være umulig for dem, hva de så får i sinne å gjøre.
7 Kom, la oss stige ned og forvirre deres språk så de ikke forstår hverandres tale.
8 Så spredte Herren dem derfra ut over hele jorden, og de holdt opp med å bygge på byen.
9 Derfor ble byen kalt Babel, for der forvirret Herren all jordens tungemål, og derfra spredte Herren dem ut over hele jorden.
Satans inspirasjon til kjødelige mennesker. Ønsket om å bli stor – ja enda større enn Gud. Et opprør mot Gud som skapte dem. Tidsalderen der mennesket selv styrte, endte med Babels forvirring. Tårnet står som symbol for menneskelig styre og herskermakt.
Vår tid er full av aktiviteter og virksomheter som foredler selve mennesket. Og det ligger en djevel på lur i den saken – nemlig at menneskety selv vil prestere, styre og herske. Dette var et opprør mot Gud. Det endte med forskjellige språk. Det endte med forvirring og den ene forsto ikke det den andre sa.
Falsk religion skaper forvirrende lære og forvirrende tale. Falsk religion skaper en åndelig spredning, mens man i sitt frafall egentlig tror at det man holder på med skal samle.
Arons gullkalv:
2M 32:1-4
1 Men da folket så at Moses drygde med å komme ned fra fjellet, samlet folket seg om Aron og sa til ham: Kom, lag en gud for oss, en som kan dra foran oss! For denne Moses, han som førte oss opp fra landet Egypt – vi vet ikke hva det er blitt av ham.
2 Da sa Aron til dem: Ta gullringene som hustruene, sønnene og døtrene deres har i ørene, og kom til meg med dem!
3 Da tok alt folket gullringene ut av ørene og kom til Aron med dem.
4 Han tok imot gullet og støpte det om og laget det med meiselen til en kalv. Så sa de: Dette er din gud, Israel, som førte deg opp fra landet Egypt!
Moses var på fjellet sammen med Josva. Moses fikk beskjed om tabernaklet, og ofringene, forsoningen, prestetjenesten og alt som skulle til for at Gud skulle lede folket gjennom ørkenen. 40 dager var de borte, og den Aron som Gud hadde utvalgt til yppersteprest lot seg lede til å svikte sitt kall og sin tjeneste, og vike av fra Guds vei. Han skapte en Gud av det de hadde med seg fra Egypten.
Å blande gudstjenesten med gull fra egypten gir en falsk religion. Ved en slik blanding kommer ikke den virkelige Gud fram, men bare en gullkalv som man ser på og til slutt tilber som sin religion. Hvor mange er det ikke som er blitt opptatt av fine bygg, store arrangemang, noe som glitrer i menneskers øyne. De blander sin gudsdyrkelse med gull fra egypten.
Jesabels lære:
Elias innbyr vranglærerne til et oppgjør på Karmelfjellet:
1Kong 18:19
Men send nå bud og la hele Israel komme sammen til meg på Karmel-fjellet, og likeså de fire hundre og femti Ba’als profeter og de fire hundre Astartes profeter som spiser ved Jesabels bord! Jesabel Abkabs hustru førte sitt liv som en skjøge.
Hun drev med mange trolldomskunster.
2Kong 9:22
Da Joram fikk øye på Jehu, spurte han: Kommer du med fred, Jehu? Han svarte: Hvordan kan du tale om fred så lenge din mor Jesabel driver på med sitt horeliv og sine mange trolldomskunster? Det var Jesabel som Elias rømte for da hun truet med å ta hans liv.
Jesabelreligionen vil drepe alle Guds profeter.
1Kong 19:2
Da sendte Jesabel en budbærer til Elias med disse ord: Gudene la det gå meg ille både nå og siden om jeg ikke i morgen på denne tid gjør med ditt liv som det er gjort med deres liv.
1Kong 18:13:
Har ingen fortalt min herre hva jeg gjorde den gang Jesabel drepte Herrens profeter? Da gjemte jeg hundre av Herrens profeter i to huler, femti mann i hver hule, og forsørget dem med brød og vann.
Jesabel la falske råd opp for å stjele Nabots vingård.
1Kong 21:2-19
2 Akab talte med Nabot og sa: Gi meg din vingård, så jeg kan ha den til grønnsakhage! For den ligger tett ved mitt hus. Jeg vil gi deg en bedre vingård i stedet for den, eller om du så synes, vil jeg gi deg så mye i penger som den er verd.
3 Men Nabot svarte: Måtte Herren forby at jeg skulle gi deg min fedrearv!
4 Så gikk Akab hjem, mismodig og harm for det svaret jisre’elitten Nabot hadde gitt ham da han sa: Jeg vil ikke gi deg min fedrearv! Og han la seg på sengen og vendte ansiktet bort, og ville ikke ha mat.
5 Da kom hans hustru Jesabel inn til ham, og hun spurte: Hvorfor er du så mismodig at du ikke vil ha mat?
6 Han svarte: Jeg talte med jisre’elitten Nabot og sa til ham: Gi meg din vingård for penger, eller om du heller vil det, så gir jeg deg en annen vingård i stedet. Men han sa: Jeg vil ikke gi deg min vingård.
7 Da sa hans hustru Jesabel til ham: Nå får du vise at du er konge over Israel! Stå opp, ta til deg mat og vær vel til mote! Jeg skal sørge for at du får jisre’elitten Nabots vingård.
8 Så skrev hun et brev i Akabs navn og satte segl på det med hans signetring. Hun sendte brevet til de eldste og fornemste som bodde i den samme byen som Nabot.
9 I brevet skrev hun: Lys til en faste og la Nabot sitte øverst blant folket.
10 La så to kjeltringer sitte midt imot ham, så de kan vitne mot ham og si: Du har bannet Gud og kongen! Før ham så ut og stein ham i hjel.
11 Og mennene i byen, de eldste og stormennene i byen hans, gjorde det Jesabel hadde sendt bud til dem om, slik som det var skrevet i det brevet hun hadde sendt dem.
12 De lyste til en faste og lot Nabot sitte øverst blant folket.
13 Så kom to kjeltringer og satte seg midt imot ham, og de vitnet mot Nabot så folket hørte det, og sa: Nabot har bannet Gud og kongen! Og de førte ham utenfor byen og steinet ham i hjel.
14 Så sendte de bud til Jesabel og sa: Nabot er blitt steinet og er død.
15 Med det samme Jesabel hørte at Nabot var blitt steinet og var død, sa hun til Akab: Stå opp og ta jisre’elitten Nabots vingård i eie, den som han ikke ville la deg få for penger! For Nabot lever ikke lenger, han er død.
16 Da Akab hørte at Nabot var død, stod han opp og ville gå ned til jisre’elitten Nabots vingård og ta den i eie.
17 Men Herrens ord kom til tisbitten Elias, og det lød så:
18 Stå opp, gå ned og møt Akab, Israels konge, som bor i Samaria. Nå er han i Nabots vingård. Han er gått dit ned for å ta den i eie.
19 Og du skal tale slik til ham: Så sier Herren: Har du nå både myrdet og arvet? Og du skal si til ham: Så sier Herren: På det sted hvor hundene slikket Nabots blod, skal hundene også slikke ditt blod!
Hvordan gikk det med Jesabel?
Jehu var Josafats sønn, og han er kjent for å ha gjort ende på hele Akabs familie,
2Kong 9:30-37
30 Så kom Jehu til Jisre’el. Da Jesabel hørte det, sminket hun øynene, pyntet seg på hodet og så ut gjennom vinduet.
31 Da Jehu kom inn gjennom porten, ropte hun: Kommer du med fred, du Simri som slo din herre i hjel?
32 Men han så opp mot vinduet og sa: Hvem holder med meg? Hvem? Da så to-tre hoffmenn ut gjennom vinduet.
33 Han ropte: Kast henne ned! Og de kastet henne ned, og blodet sprutet oppetter veggen og på hestene, og han lot hestene tråkke henne ned.
34 Så gikk han inn. Da han hadde ett og drukket, sa han: Sørg for at denne forbannede kvinnen blir begravet! Hun er jo kongedatter.
35 Men da de kom for å begrave henne, fant de ikke annet av henne enn hodeskallen og føttene og hendene.
36 De kom tilbake og fortalte ham det. Da sa han: Dette er det ord som Herren talte gjennom sin tjener tisbitten Elias da han sa: På Jisre’els mark skal hundene ete opp kroppen til Jesabel.
37 Liket av Jesabel skal bli som møkk på jorden på Jisre’els mark, så ingen skal kunne si: Dette er Jesabel.
Det framstår en profet som heter Mika. Han var kjent for å aldri tale slik folkønsket han skulle tale. Nå mått Israel dra ut i strid, og Akab forhørte seg hos Mika om hvordan striden ville gå:
1Kong 22:28
Mika sa: Kommer du uskadd hjem igjen, så har Herren ikke talt gjennom meg. Og han sa: Hør dette, alle folk!
Akab ville ikke lytte til profetens røst. Det er typisk for all vranglære.
1Kong 22:30
Og Israels konge sa til Josafat: Jeg vil forkle meg og så gå i striden. Men du kan ta på deg dine vanlige klær! Så forkledde Israels konge seg og gikk i striden.
1Kong 22:31-38
31 Men kongen i Syria hadde befalt sine trettito høvedsmenn for stridsvognene: Dere skal ikke kjempe mot noen, verken liten eller stor, bare mot Israels konge.
32 Da nå høvedsmennene for stridsvognene så Josafat, sa de: Dette er sikkert Israels konge. Og de vendte seg dit for å kjempe mot ham. Da satte Josafat i et høyt rop.
33 Og da høvedsmennene for stridsvognene så at det ikke var Israels konge, vendte de seg fra ham igjen.
34 Men en mann spente buen og skjøt på måfå. Han traff Israels konge mellom brynjeskjørtet og brynjen. Da sa kongen til sin vognstyrer: Snu og før meg ut av hæren! Jeg er såret.
35 Men striden ble stadig hårdere denne dagen, og kongen ble holdt oppreist i vognen, mot syrerne. Men om kvelden døde han, og blodet fra såret rant ned i vognen.
36 Ved solnedgang gikk det et rop gjennom leiren: Hver mann hjem til sin by og sitt land!
37 Slik døde kongen, og de førte ham til Samaria og begravde ham der.
38 Da de skylte vognen i dammen ved Samaria, slikket hundene blodet hans mens skjøgene badet seg der, etter det ord som Herren hadde talt.
Det ser ut til at Jesus minnes det Jesabel gjorde i Det Glamle Testamentets tid. Nå sammenligner han menigheten i Tyatira som en gruppe mennesker som er kommet inn under innflytelse av samme ånd.
Åp 2:20
Men jeg har imot deg at du tåler kvinnen Jesabel, hun som sier at hun er en profetinne, og som lærer og forfører mine tjenere til å drive hor og ete avgudsoffer