Dåp i vann er av mange kalt for et stridsspørsmål. Men Bibelen taler imidlertid tydelig om dåp, og det er heller ingen tvil om hvordan dåp skal praktiseres og hvem som kan bli døpt.
Bibelen forteller at det ikke er tale om flere alternativer for dåp i vann.
Ef 4:5
Det er én Herre, én tro, én dåp,
Det er en dåp som er dåp, alt annet er etterligninger eller erstatninger.
Jesu befaling om at dåp skulle praktiseres i den nytestamentlige menighet tar vi også med.
Matt 28:18-20
18 Og Jesus trådte fram, talte til dem og sa: Meg er gitt all makt i himmel og på jord!
19 Gå derfor ut og gjør alle folkeslag til disipler, idet dere døper dem til Faderens og Sønnens og Den Hellige Ånds navn,
20 og lærer dem å holde alt det jeg har befalt dere. Og se, jeg er med dere alle dager inntil verdens ende!
Mark 16:15-16
15 Og han sa til dem: Gå ut i all verden og forkynn evangeliet for all skapningen!
16 Den som tror og blir døpt, skal bli frelst; men den som ikke tror, skal bli fordømt.
Vi finner at da pinsefestens dag markerte en start eller innvielse av den nytestamentlige menighet, lød budskapet klart og utvetydig sammen med omvendelsens budskap.
Apg 2:38
Peter sa til dem: Omvend dere, og la dere alle døpe på Jesu Kristi navn til syndenes forlatelse, så skal dere få Den Hellige Ånds gave.
Hvordan dåp skal foregå
Vi tar først for oss hendelsen med Filip og hoffmannen.
Apg 8:36
Mens de nå kjørte fram langs veien, kom de til et sted hvor det var vann, og hoffmannen sa: Se, her er vann, hva er til hinder for at jeg blir døpt?
De gikk ned i vannet. Dåp betyr etter grunnteksten:Neddykkelse. Det kommer av det greske ordet ”BAPTIZEIN” som betyr å ”DYPPE UNDER”.
Om man leser Bibelen som den er, fins det ingen tvil om hvordan dåp skal praktiseres.
Rom 6:4
Vi ble altså begravet med ham ved dåpen til døden, for at likesom Kristus ble oppreist fra de døde ved Faderens herlighet, så skal også vi vandre i et nytt liv.
Kol 2:12
idet dere ble begravet med ham i dåpen, og i den ble dere også oppreist med ham, ved troen på Guds kraft – han som oppreiste Kristus fra de døde.
Ingen er vel i tvil om hvor mye av legemet som skjules når man begraves?
Joh 3:23
Men også Johannes døpte, i Ainon nær Salim, for det var mye vann der. Og folk kom dit for å bli døpt.
Det er helt klart at her skulle de dyppes under. All annen dåpspraksis er ubibelsk og er uholdbare erstatninger.
Hvorfor dåpen skal praktiseres
1Pet 3:21 sier at dåpen er en god samvittighetspakt med Gud, ved Jesu Kristi oppstandelse. Det er altså en pakt som den troende på sin side besegler ved å la seg døpe.
Den nytestamentlige dåp har ingen forbindelse med det Gamle Testamentets fortellinger, og heller ikke med Johannes` dåp som var en omvendelses dåp. Den nytestamentlige dåp er en bekreftelse på at man blir ett med Jesus i hans død og oppstandelse.
Rom 6:3-4
3 Eller vet dere ikke at alle vi som ble døpt til Kristus Jesus, ble døpt til hans død?
4 Vi ble altså begravet med ham ved dåpen til døden, for at likesom Kristus ble oppreist fra de døde ved Faderens herlighet, så skal også vi vandre i et nytt liv.
Kol 2:12
idet dere ble begravet med ham i dåpen, og i den ble dere også oppreist med ham, ved troen på Guds kraft – han som oppreiste Kristus fra de døde.
Bibelen beskriver også dåpen som et motbilde til Noah og syndefloden.
1Pet 3:20-21
20 de som tidligere var ulydige, den gang da Guds langmodighet ventet i Noahs dager, mens arken ble bygd. I den ble noen få, det er åtte sjeler, frelst ved vann,
21 det som også nå frelser oss i sitt motbilde, dåpen. Den er ikke en avleggelse av kjødets urenhet, men en god samvittighets pakt med Gud, ved Jesu Kristi oppstandelse,
På Noahs tid var det de ugudelige og gjenstridige som gikk under i vannflommen. I dag er det disse som ikke vil la seg døpe.
Jeg skal sitere 1 Joh 5,7-8 fra King James Version av Bibelen:
”For det er tre som gjør opptegnelse i himmelen, Faderen, Ordet og den Hellige Ånd, og disse tre er ett. Og det er tre som bærer vitnesbyrd i jorden, Ånden, vannet og blodet, og disse tre går ut på ett.”
I jorden, altså i de som er skapt av jorden, nemlig menneskene. I de gjenfødte vitner disse tre.
Ånden, altså Guds Ånd, vitner med vår ånd om at vi er Guds barn.
Rom 8:15-16
15 Dere fikk jo ikke trelldommens ånd, så dere igjen skulle frykte. Men dere fikk barnekårets Ånd som gjør at vi roper: Abba, Far!
16 Ånden selv vitner sammen med vår ånd at vi er Guds barn.
Vannet, dåpen, vitner for verden og de gjenstridige.
Apg 2:40-41
40 Også med mange andre ord vitnet han, og han formante dem og sa: La dere frelse fra denne vrange slekt!
41 De som nå tok imot hans ord, ble døpt. Og den dagen ble det lagt til omkring tre tusen sjeler.
Blodet vitner for Faderen om vår forløsning.
Ef 2:13
Men nå, i Kristus Jesus, er dere som før var langt borte, kommet nær til ved Kristi blod.
Da disse tre går ut på ett er det meget vanskelig å skille fra hverandre enkelthetene i de første grunner i en kristens liv.
Læren om dåp hører med til de første grunner i en kristens liv.
I det Gamle Testamente ser vi tydelige bilder på hvordan vannet spilte en stor rolle i Guds frelsesplan for sitt eget folk. La oss først se på historien Peter refererer til da han skrev om dåp.
1Pet 3:20-21
20 de som tidligere var ulydige, den gang da Guds langmodighet ventet i Noahs dager, mens arken ble bygd. I den ble noen få, det er åtte sjeler, frelst ved vann,
21 det som også nå frelser oss i sitt motbilde, dåpen. Den er ikke en avleggelse av kjødets urenhet, men en god samvittighets pakt med Gud, ved Jesu Kristi oppstandelse,
Om vi leser om Noahs dager, og vi vet at arken er et bilde på Kristus, da vet vi også at det var de som gikk inn i arken som ble reddet. Men vannet hadde også en rolle i redningen av de som tok bolig i arken. Det skilte dem fra de ugudelige. Og dersom vi ser på fortellingen om utgangen av Egypt, blir kan hende bildet enda klarere.
1Kor 10:1-2
1 For jeg vil ikke, brødre, at dere skal være uvitende om at våre fedre var alle under skyen og gikk alle gjennom havet.
2 Alle ble døpt til Moses i skyen og i havet.
Israels barn var skjult bak blodbestenkte dører i Egypt, og ingen morderengel kunne røre dem. Men overgangen over Rødehavet, som er et forbilde på dåpen i Det Nye Testamentet, spilte tydelig sin rolle når det gjaldt Israels folks redning. Hadde de før blitt reddet fra morderengelen i Egypt, og nå blitt slått i hjel av egypternes hær ved Rødehavets strand, hva da?
Derfor gjør vi vel i å praktisere evangeliet som det står.
Vi vet at etter at Israels folk hadde lyttet til de speiderne som bar negativt budskap ved Kades Barnea, torde de ikke innta landet som Gud hadde lovet dem. Så begynte 40 års vandring i ørkenen på grunn av deres gjenstridighet og frykt. Disse 40 år i ørkenvandring skulle forårsake at alle av dem døde i ørkenen. Det var bare to som ble holdt i live, Josva og Kaleb, de eneste av speiderne som hadde et positivt budskap ved Kades Barnea. Nå var det vokst opp en ny generasjon som ikke hadde vært lukket inne bak blodbestenkte dører, og som ikke hadde gått gjennom Rødehavet. Men den generasjonen måtte også bevise sin tro, og det gjorde de ved en troshandling da giftige slanger bet dem i ørkenen.
Moses gjorde på Guds befaling en kobberslange og satte den opp på en stang, for at hver den som ble bitt av de giftige slanger kunne se opp til kobberslangen, og bli helbredet. Her fikk de bevise sin tro på samme måte som deres fedre gjorde i Egypt da de strøk blodet på dørstolpene og det øverste dørtre for å bli reddet fra døden, (morderengelen).
Etter at den nye generasjonen hadde sett opp til kobberslangen, og blitt reddet, måtte også disse ledes gjennom vannet, som denne gangen var Jordan. Så dåpens betydning gjenspeiles også i det Gamle Testamentes forbilder.
Dåpen er ingen bisak, men den er nøye knyttet sammen med budskapet om frelse.
Jeg siterte den engelske oversettelsen KJV av 1 Joh 5:7-8 der vi ser at både Ånden, vannet og blodet bærer sitt vitnesbyrd.
Og vi skal lese litt mer:
Joh 19:34
Men en av soldatene stakk et spyd inn i siden på ham, og straks kom det ut blod og vann.
Her ser vi et nytt bilde av det samme. Blodet og vannet rant ut fra Jesu side som et tilbud om frelse til den nytestamentlige menighet. Et ja til Jesu verk på Golgata, er et ja både til blodet og vannet. Ut av den første Adams side ble kvinnen dannet. Ut av den siste Adams side (Jesu side) ble bruden dannet og gjort rede til å møte brudgommen.
Dåpen skal praktiseres fra den troendes side som en godkjennelse av den pakt som Gud opprettet ved ofringen av Jesus og utgytelsen av hans blod. Vi vet at en pakt først er gyldig når den er underskrevet av begge parter. Dåpen er den troendes del av pakten, den troendes signering av denne.
Hvem kan bli døpt?
Det er meget nødvendig å legge merke til rekkefølgen i Guds ord. Om man ikke gjør det vil mye bli misforstått og vil føre til folks ulykke.
Vi skal først ta for oss
Mark 16:16
Den som tror og blir døpt, skal bli frelst; men den som ikke tror, skal bli fordømt.
Vi ser at troen kommer før dåpen.
At det er en bevisst tro det er tale om, ser vi klart av Peters tale på pinsedagen.
Apg 2:38
38 Peter sa til dem: Omvend dere, og la dere alle døpe på Jesu Kristi navn til syndenes forlatelse, så skal dere få Den Hellige Ånds gave.
Det er altså en tro som virker omvendelse og da følger dåpen som et bevis for at man har omvendt seg fra sitt gamle liv.
Evangeliets ord må først mottas med tro i hjertet før dåpen kan praktiseres, og dette ser vi tydelig i
Apg 2:41
41 De som nå tok imot hans ord, ble døpt. Og den dagen ble det lagt til omkring tre tusen sjeler.
Apg 8:12
12 Men da de nå trodde Filip som forkynte dem evangeliet om Guds rike og Jesu Kristi navn, så lot de seg døpe, både menn og kvinner.
Apg 8:36-38
36 Mens de nå kjørte fram langs veien, kom de til et sted hvor det var vann, og hoffmannen sa: Se, her er vann, hva er til hinder for at jeg blir døpt?
37 Filip sa: Tror du av hele ditt hjerte, så kan det skje. Men han svarte og sa: Jeg tror at Jesus Kristus er Guds Sønn!
38 Så bød han å stanse vognen. Og de steg begge ned i vannet, både Filip og hoffmannen, og han døpte ham.
Apg 18:8
Synagogeforstanderen Krispus kom til troen på Herren med hele sitt hus. Og mange korintere som hørte Ordet, kom til troen og lot seg døpe.
Det Nye Testamente, med sin undervisning om dåp, setter ingen aldersgrense for når dåpen kan praktiseres. Men som du ser av de foregående skriftsteder betinger det at de som har hørte
evangeliets forkynnelse først har kommet til en bevisst tro på Jesu verk. I Apostlenes gjerninger ser vi noen steder nevnt at folk kom til troen med hele sitt hus. Det måtte da være mennesker på forskjellige alderstrinn, men legg merke til at ingen ble døpt før de var kommet til troen.
Dåp i vann med full neddykkelse er for alle, og nødvendig for alle som har kommet til troen og vendt om fra verden. Dåpen skal ikke praktiseres fordi man ser det sånn, eller føler det sånn, men fordi det står sånn i Guds eget ord, Bibelen.
Jeg håper med denne enkle beskrivelsen av hva dåp i vann betyr at mange våkner opp for denne evangeliske sannhet, og handler på Guds ord.